قدیمی ترین نقش برجسته ایران
قدیمی ترین نقش برجسته ایران
قدیمی ترین نقش برجسته ایران
فرهنگی
|
گردشگری
|
مستند و گزارش
قدیمی ترین نقش برجسته ایران
قدیمی ترین نقش برجسته ایران
قدیمی ترین نقش برجسته ایران
فرهنگی
|
گردشگری
|
مستند و گزارش
توضیحات
پیشنهادات
نظرات
قدیمی ترین نقش برجسته ایران

نقش برجسته ی کورانگون در استان فارس، بخش رستم می باشد و جزو آثار به ثبت رسیده ی ملی ایران است. این بنای تاریخی که به عنوان قدیمی ترین نقش برجسته ی ایران به نام های کورنگون و کوزنگان شهرت دارد. این بنای زیبای تاریخی بر بالای تپه ای در نزدیکی روستای سه تلان (سه تِلون) منگودرز واقع شده است و متعلق به عصر ایلامیان می باشد. این نقش برجسته، توسط هرتسفلد کشف شد. نقش کورانگون متشکل از دو رب النوع زن و مرد بوده که در بین خدمتگذاران خود بر تختی که ماری بر آن حلقه زده، نشسته است و ماهی هایی در حال شنا در آب دیده می شوند. افرادی با لباس های بلند (سه نفر) در سمت راست و (دو نفر) در سمت چپ قرار دارند و همچنین افرادی که لباس هایی کوتاه به تن دارند در تخته سنگ هایی مستقل به حالت دست بسته دیده می شوند. متاسفانه این نقش بسیار زیبا بدلیل عوامل طبیعی از قبیل گرما و سرما، باران و باد دچار فرسایش شده و اثر کمی از آن برجای مانده است.

نقش کورانگون تنها اثر از دوره ی ایلامی است که بر روی آن نقش خدایان ایلامی حجاری شده است. بهترین زمان برای بازدید از این مکان تاریخی فصل بهار می باشد.

با تشکر از جناب آقای محمودی ریاست محترم اداره میراث فرهنگی شهرستان رستم و هم چنین مدیریت انجمن ایل ماندگار ممسنی

لیدوما اولین تلویزیون اینترنتی لر تباران

موسی موسی – چلچله
برداشت گندم
آغاز پنجمین جشنواره برفی دنا
تاته صیدال – بچه سه ماهه
گزارش مشکلات رهن و اجاره
خلاصه جشن لیدوما
بازی محلی هوُ کِلی هوی ( کِل بازی یا چوکلی )
همایش ملی لباس اقوام
دیدگاه ها
برای ثبت نظر وارد حساب کاربری خود شوید ! ورود - ثبت نام
خانه
لیست من
ورود
logo-samandehi

تلویزیون لیدوما "اولین تلویزیون اینترنتی لر تباران" است که در جهت ترویج فرهنگ، آداب، رسوم و آئین‌های محلی و همچنین حمایت از قهرمانان، نخبگان، هنرمندان، فرزندان شایسته‌ی لرزبان و حفظ آثار و اصالت‌های محلی و لری، فعالیت می‌کند.

خدمات ارائه شده در این وب‌سایت دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشد. همچنین کلیه فعاليت‌های اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوری اسلامی ايران است.