دسته بندی ها فرهنگی
ایران بورکی

پوشاک لوکس بانوان،الهام گرفته از فرهنگ اصیل ایرانی

شیراز خیابان مشکین فام @iranboureki

بازی محلی هوُ کِلی هوی ( کِل بازی یا چوکلی )

چوکلی ( چو یعنی چوب و کلی با کسره ی حرف کاف به تکه چوب کوچکی گفته می شد که در بازی از آن استفاده می شد ) . این بازی به فضای زیادی نیاز داشت و به همین دلیل کم کم دمده شده و فراموش گردید . از نکات جالب این بازی این بود که در آن بازنده باید تنبیه یا جریمه می شد ( و تنها در این بازی بازنده جریمه و یا تنبیه می شد). برنده با چوب دیگر به تکه چوب کوچک ضربه زده و آن را به فاصله ی دوری پرتاب می کرد و بازنده باید یک نفس و بدون توقف ، با گفتن کلمه ی زو و امتداد یا مثلاً: الختر، هتپ تپو انگله تپو و الی آخر صدای و خود را به آنجا می رسانید . روش کار هم این بود که باید نفس را در سینه حبس کرده و همزمان با دویدن بگوید زوووووو . بیشتر مواقع یک جمله ی دارای قافیه و معمولا بدون معنی را گفته و حرکت می کرد که جمله این بود : الم بلم تخم کلم هالوم علی ار نتری بگو یا علی زو . کمتر اتفاق می افتاد که بازنده به مقصد برسد و در اکثر موارد برنده هم منصرف شده و بازی از نو شروع می شد.

با تشکر از دهیاری و مردم با محبت روستای توریستی گردشگری سرنجلک بخش دشمن زیاری و همچنین انجمن ایل ماندگار ممسنی @eil_mandegar

لیدوما اولین تلویزیون اینترنتی لرتباران

قدیمی ترین نقش برجسته ایران

نقش برجسته ی کورانگون در استان فارس، بخش رستم می باشد و جزو آثار به ثبت رسیده ی ملی ایران است. این بنای تاریخی که به عنوان قدیمی ترین نقش برجسته ی ایران به نام های کورنگون و کوزنگان شهرت دارد. این بنای زیبای تاریخی بر بالای تپه ای در نزدیکی روستای سه تلان (سه تِلون) منگودرز واقع شده است و متعلق به عصر ایلامیان می باشد. این نقش برجسته، توسط هرتسفلد کشف شد. نقش کورانگون متشکل از دو رب النوع زن و مرد بوده که در بین خدمتگذاران خود بر تختی که ماری بر آن حلقه زده، نشسته است و ماهی هایی در حال شنا در آب دیده می شوند. افرادی با لباس های بلند (سه نفر) در سمت راست و (دو نفر) در سمت چپ قرار دارند و همچنین افرادی که لباس هایی کوتاه به تن دارند در تخته سنگ هایی مستقل به حالت دست بسته دیده می شوند. متاسفانه این نقش بسیار زیبا بدلیل عوامل طبیعی از قبیل گرما و سرما، باران و باد دچار فرسایش شده و اثر کمی از آن برجای مانده است.

نقش کورانگون تنها اثر از دوره ی ایلامی است که بر روی آن نقش خدایان ایلامی حجاری شده است. بهترین زمان برای بازدید از این مکان تاریخی فصل بهار می باشد.

با تشکر از جناب آقای محمودی ریاست محترم اداره میراث فرهنگی شهرستان رستم و هم چنین مدیریت انجمن ایل ماندگار ممسنی

لیدوما اولین تلویزیون اینترنتی لر تباران

موسی موسی – چلچله

اجرای چلچله موسی موسوی در ویژه برنامه شوگار ایل به میزبانی شهر لردگان

 

لیدوما اولین تلویزیون اینترنتی لر تباران

رسم و رسومات در ماه محرم

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین

مروری بر آداب و رسوم قوم لر در استان کهگیلویه و بویراحمد که در محرم سالیان گذشته انجام می شد.

 

@lidomatv

@lidomatv

@tv_mostanad

@tv_mostanad

حضور بانوان در استادیوم آزادی

حضور بانوان برای تماشای بازی فوتبال تیم های استقلال و پیگان در چهارچوب لیگ برتر کشور و حضور بانوی همتبار با پوشش محلی در استادیوم آزادی تهران

پخش زنده مسابقات هندبال لیگ برتر بانوان کشور

شبکه جهانی لیدوما تی وی در راستای حمایت از ورزش قهرمانی بانوان بازی های لیگ برتر هندبال بانوان را بصورت زنده بر روی آنتن خواهد برد.

از نکات قابل توجه این اقدام حضور بانوان بعنوان  اعضای تیم اجرایی این برنامه ها می باشد.

لیدوما حامی ورزش قهرمانی بانوان

آغاز پنجمین جشنواره برفی دنا

پنجمین جشنواره ملی برفی دنا با حضور سید جواد هاشمی‌مهر_ معاون سیاسی استانداری کهگیلویه و بویراحمد_،  سعید طالب‌پور_، مدیرکل گردشگری کهگیلویه و بویراحمد_، دهقان_مدیرکل ورزش و جوانان استان_،  فلاحی‌دوست_ مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان_، حقیقت_ معاون سیاسی فرماندار بویراحمد_، علی‌ اکبری‌تبار_ بخشدار مرکزی بویراحمد_ و جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی آغاز به‌کار کرد.

سعید طالبی‌پور_ مدیرکل گردشگری کهگیلویه و بویراحمد_ با بیان اینکه پنجمین جشنواره برفی دنا بعد از دو سال که شرایط کرونایی بر جامعه حاکم بود، برگزار شد، اظهار داشت: استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت بالایی در برگزاری جشنواره‌های زمستانی و گردشگری دارد که انتظار می‌رود همه دستگاه‌های استان برای جذب گردشگران در فصول مختلف همکاری لازم را به‌منظور ایجاد زیرساخت‌ها داشته باشند.
وی تاکید کرد: پنجمین جشنواره ملی برفی دنا امروز (6 بهمن‌ماه) در محل پیست اسکی کاکان آغاز شده و تا فردا روز جمعه ادامه دارد.

طالبی پور تصریح کرد: برگزاری مسابقات ورزشی، اجرای موسیقی سنتی، پخت غذاهای محلی، برگزاری ایستگاه نقاشی ویژه کودکان و نوجوان از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این جشنواره است.
مدیرکل گردشگری کهگیلویه و بویراحمد هدف از برگزاری این جشنواره را ایجاد روحیه شور و نشاط اجتماعی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری زمستانه عنوان کرد و افزود: تمامی شرایط و زیرساخت‌ها برای برگزاری این جشنواره فراهم است و با برگزاری جشنواره‌های متعدد برای رونق گردشگری در استان تلاش می‌شود.